Over deze uitgave
Waren het in de eerste uitgave in de reeks 'Dialogen' twee dichters die elkaar met woorden bevroegen en een gesprek voerden in aan elkaar geschreven gedichten, in de uitgave Beeldspraak vindt de dialoog voornamelijk plaats met behulp van van beelden.
Gesprekspartners zijn ditmaal zeven personen. Centraal in dat gesprek staat de schilder-tekenaar Ton Frenken. Achtereenvolgens voert hij 'gesprekken' met de andere zes personen. Het betreft hier zes beroemde schilders door wie Frenken werd geïnspireerd in zijn werk. Het zijn, in chronologische volgorde: Cimabue, Jheronimus Bosch, Johannes Vermeer, Pieter Saenredam, Piet Mondriaan en Giorgio Morandi. Zes kunstenaars uit verschillende tijden, met uiteenlopende stijlen.
Met elk van hen voelt Frenken een zekere verwantschap. Er is sprake van herkenning en zeker van een grote bewondering. In dit boek dat we de veelzeggende titel Beeldspraak meegaven, probeert Frenken antwoorden te vinden op de vraag wat de gesprekken met deze zo bijzondere vakgenoten ooit op gang bracht en waarom ze nog steeds, en met een zo grote intensiteit, voortduren.
Dit proces vindt zijn vorm in zes prozateksten die niet alleen iets vertellen over de betreffende schilder, maar vooral ook proberen aan te geven op welke golflengte Frenken met hem in gesprek is. Na die tekst volgt telkens een gesprek in de vorm van twee beelden: op de linker pagina een fragment van een door Frenken uitgekozen schilderij van de betreffende kunstenaar en op de tegenoverliggende bladzijde zijn reactie in de vorm van een eigen schildering. Om als beschouwer genoeg afstand van zowel het ene als het andere beeld te kunnen nemen, is het boek doorschoten met transparante vellen.
Alle geschilderde reacties (in tempera) zijn door Ton Frenken in de boeken zelf geschilderd, zodat ieder boek zes originele werken van zijn hand bevat. Op het frontispice is tevens nog een gecombineerde prent te vinden, half in de printtechniek waarin de schilderijfragmenten zijn gedrukt en gedeeltelijk door Frenken geschilderd. Ook hier is dus sprake van een dialoog, ditmaal tussen twee technieken.
Het boek is op een bijzondere manier gebonden: in een zwart papieren band met een betiteling in grijs. De rug is halfrond en van hout, wat heel mooi aansluit bij de houten cassette waarin het boek gestoken is. De kleuren van cassette, boek en betiteling sluiten prachtig aan bij de kleuren die voor de druk van het binnenwerk werden toegepast: grijs en steenrood.
De oplage is uiteraard bijzonder klein: voor de verkoop werden slechts 15 boeken gemaakt.
Over Ton Frenken
1948 - 1954
Studeert kunstgeschiedenis en rechten aan de Universiteit van Nijmegen.
1951 - 1954
Volgt lessen aan de kunstacademies van Eindhoven en Maastricht.
1959
Ontvangt de Koninklijke subsidie voor de Vrije Schilderkunst.
1959 - 1984
Schrijft kunstkritieken voor diverse bladen en tijdschriften.
1965 - 1967
Organiseert de grote Jeroen Bosch-tentoonstelling in 's-Hertogenbosch.
1970 - 1990
Doceert aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te Den Bosch.
1990 - 1996
Woont en werkt in Parijs.
1996 - 2004
Woont en werkt in Vught en sinds 2001 ook in een atelier in Utrecht.
Ton Frenken is in 2004 overleden