Over deze uitgave
In een gesprek dat we hadden bij een vorig project bleek dat Eva Gerlach en ik beiden gefascineerd zijn door stenen en schaduwen. We besloten om met die twee thema’s iets te gaan doen. Dat was in 2018.
Ter inspiratie en om aan te geven waaraan ik dacht waar het de beeldende lijn in het boek betrof, stuurde ik Eva Gerlach een groot aantal foto’s. Het zijn onder meer deze beelden geweest die haar bij het schrijven inspireerden.
In de uitgave die we nu mogen presenteren zijn drie lijnen te herkennen: een reeks van 21 gedichten, een zevental poëtische prozateksten en een aantal fotoschilderingen. Ze bewegen zich samen maar onafhankelijk van elkaar mee met de stroom van de twee thema’s, schaduwen en stenen. Tekst en beeld vergezellen elkaar, zijn niet elkaars illustratie.
Er is nóg iets bijzonders aan deze uitgave. Normaal gesproken doet de vormgever zijn werk op basis van het aangeleverde materiaal. Maar waarom niet eens de omgekeerde weg bewandeld, dacht ik. Ook Eva Gerlach vond dit een spannend procedé. Dus maakte ik eerst een ruwe indeling en opmaak, waarin precies stond aangegeven waar tekst of beeld geplaatst zou worden, stuurde die de dichter toe en vroeg haar om in dit stramien 21 gedichten en 7 prozateksten te schrijven.
Na veel correspondentie en denkwerk is het project in 2021 in een stroomversnelling geraakt en afgerond. Het verschijnen van het resultaat van ons beider inspanning mogen we u hierbij aankondigen: Plaatsen.
Eva Gerlach (1948)
is een Nederlandse dichteres en vertaalster. Zij wordt gezien als een van de grootste hedendaagse dichters in het Nederlands taalgebied. Daarnaast publiceerde ze essays en poëzie voor kinderen.
Na publicatie van gedichten in diverse tijdschriften verscheen in 1979 haar eerste bundel: Verder geen leed, inmiddels gevolgd door talloze nieuwe bundels, waarvan de laatste [‘Oog’] verscheen in 2019.
Haar poëzie, aanvankelijk strak van vorm maar later vrijer en losser, kenmerkt zich door de aloude thema’s als vergankelijkheid, verlies en gemis. Ze is daarin een scherp waarnemer en wordt nergens sentimenteel.
Eva Gerlach heeft voor haar werk vele prijzen ontvangen, waarvan de P.C. Hooftprijs in 2000 voor haar hele oeuvre de belangrijkste was.
Voor de Atalanta Pers werkte zij in de afgelopen jaren mee aan een vijftal uitgaven.
Bekroning
De Stichting Laurens Janszoon Koster kiest onder de naam "Mooi Marginaal" tweejaarlijks de mooiste bibliofiele en marginale uitgaven die in Nederland en Vlaanderen zijn verschenen.
Tot de keuze van de jury over de jaren 2020 en 2021 behoorde in 2022 ook de uitgave Plaatsen.